Parisel Palace logo
youtube logo

Parisel Palace - Leśne Zacisze - detox dla ciała i umysłu

Klimki 36

21-400 Łuków

Polska

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

 +48 665 415 145
+48 25 794 65 00
  kontakt@pariselpalace.pl

 
 

Z kąpieli leśnych korzystać może każdy, kto dba o zdrowie. To bardzo prosta praktyka, która przynosi korzyści dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Terapia leśna opiera się na współpracy z... drzewami.

  • Kąpiele leśne to nawiązanie do uzdrawiającej więzi z naturą
  • Ludność zamieszkująca zalesione tereny zawsze korzystała z leśnych praktyk uzdrawiania
  • Stosując kąpiele leśne nauczysz się czerpać z pobliskiej przyrody to, co najlepsze

Co to jest kąpiel leśna?

M. Amos Clifford, autor książki "Kąpiele leśne. Jak czerpać zdrowie z natury" tłumaczy, że w takiej terapii chodzi o zanurzaniu zmysłów w atmosferze obszarów leśnych, skupianiu się na odbieraniu bodźców zmysłowych z otoczenia i odczuwaniu wszystkiego, co dzieje się wokół. "Kąpiele leśne to nie to samo co piesze wycieczki" - pisze. "Jedynym miejscem, do którego zmierzasz jest 'tu i teraz'. Poruszasz się w wolnym tempie. Skupiasz się na połączeniu i nawiązywaniu relacji. (...) Większość z nas nie opanowała sztuki wyciszania się w naturze, choć istnieją wyjątki".

W większości kultur istnieje długa tradycja zwracania się do świata przyrody po uzdrowienie. Przed epoką industrialną wszystkie lekarstwa pochodziły z natury. Co więcej, dawniej ludność zamieszkująca zalesione tereny zawsze korzystała z leśnych praktyk uzdrawiania. Dziś coraz więcej ludzi odczuwa potrzebę powrotu do korzeni, uziemienia i głębszego kontaktu z naturą. Stąd też kąpiele leśne zyskują na popularności.

Celem leśnej terapii jest otwarcie się na doznania zmysłowe i nawiązanie kontaktu z uzdrawiającą mocą przyrody.

 

Zalety kąpieli leśnych

Zażywanie leśnej terapii niesie ze sobą wiele zdrowotnych korzyści, między innymi:

  • Głębokie odprężenie - podczas kąpieli leśnych nie musimy, a nawet nie powinniśmy się nigdzie spieszyć czy starać się dobrze wykorzystywać ten czas. Nie musimy niczego osiągać. Nasze zadanie polega na tym, aby pozwolić danej chwili być taką, jaka jest
  • Zdrowie fizyczne i dobre samopoczucie - jak pisze M. Amos Clifford, "kąpiel leśna w znacznym stopniu pobudza układ odpornościowy. Liczba komórek-zabójców atakujących komórki rakowe i szkodliwe patogeny wzrasta w lesie, co pod wieloma względami wpływa na cały organizm". Ponadto przebywanie w lesie wycisza, zwiększa klarowność umysłu, pobudza kreatywność i relaksuje. Korzyści zdrowotnych jest znacznie więcej
  • Zdrowie emocjonalne i psychiczne - badania wskazują, że kąpiele leśne zmniejszają stopień nasilenia depresji i zaburzeń lękowych, odprężają i realnie poprawiają nastrój

 

O czym pamiętać podczas kąpieli leśnej?

najważniejsze zasady, których należy przestrzegać podczas kąpieli leśnych. Oto one:

  • Daj się prowadzić lasowi, zamiast usilnie starać się wykonać konkretne zadanie
  • Skupiaj się na ciele i żywych doznaniach zmysłowych
  • Najlepiej by było, aby twoje spacery trwały od dwóch do czterech godzin
  • Nie wyruszaj na długie trasy. Wystarczy pół kilometra lub mniej
  • Ogranicz rozmowy w trakcie spaceru do minimum
  • Ścieżka, którą wybierzesz powinna być dostępna i łatwa do przejścia

 

Kąpiel leśna krok po kroku

Jak więc zanurzyć się w prawdziwej leśnej kąpieli? Zacznij od powiedzenia sobie, że właśnie to chcesz zrobić. Nie idziesz na zwykły spacer, a na wyprawę, podczas której będziesz chłonąć las każdym zmysłem. Następnie wyznacz miejsce, w którym zaczyna się twoja kąpiel. Podczas spaceru zatrzymaj się w jednym miejscu i pozostań w nim przez 15 minut, eksplorując je wzrokiem, węchem, słuchem, dotykiem. Kolejny etap to 20-minutowy powolny spacer, podczas którego powinieneś zwracać uwagę na to, co się wokół ciebie dzieje. Po zakończeniu tego etapu wybierz się na wędrówkę w stronę, w którą "zaprasza" cię las. Tam, gdzie pcha cię twoja intuicja, skąd słyszysz śpiew ptaków lub gdzie coś się porusza. Następnie posiedź w wybranym przez siebie miejscu przez 20 minut, zjedz przekąskę i wypij herbatę z termosu, po czym powiedz sobie, że to koniec twojej kąpieli.

Zażywając kąpieli leśnych pamiętaj o tym, by skupiać się na tu i teraz. Wiedz również, że wędrując spokojnym, powolnym tempem i kontemplując przyrodę oraz swoje doznania nie marnujesz czasu. To moment zjednoczenia się z naturą, który ma dla ciebie działanie terapeutyczne i prozdrowotne. Jest ci to po prostu potrzebne.

Opracowane na podstawie książki "Kąpiele leśne. Jak czerpać zdrowie z natury" M. Amos Clifford (Wydawnictwo Kobiece).

 

Kąpiele leśne - co to jest i jak je robić?

10 grudnia 2020