Parisel Palace logo

Zadzwoń: +48 665 415 145 lub umów się online:

UMÓW WIZYTĘ

facebook logo
youtube logo
instagram logo
pinterest logo

Jaka jest różnica między zwykłym spacerem a kąpielą leśną? W pierwszym przypadku zwykle skupiamy się na tym, by pokonać określony dystans – przejść z punktu A do B. Czas mija nam na rozmowach, słuchaniu muzyki lub audiobooka. Las jest tłem a nie bohaterem w tej sytuacji. Jeśli decydujemy się na kąpiel leśną, poruszamy się powoli lub wcale. Chodzi o skupienie uwagi na tym, co dzieje się w lesie, jakie emocje to w nas wywołuje i jakie sygnały wysyła nam ciało.

Dlatego idziemy do lasu bez tzw. rozpraszaczy, wyłączamy (a najlepiej zostawiamy w domu) telefon. Idziemy samotnie lub w towarzystwie. Czas spędzony w lesie poświęcamy na dotykanie drzew, liści, mchu, wyłapywanie ich zapachu (np. jodły), tego jak szumią pod wpływem wiatru, jak mienią się kolorami, gdy padają na nie promienie słońca.

Jeśli masz problem, by w pełni przeżywać leśną kąpiel, skorzystaj z pomocy przewodnika (np. z Centrum Terapii Lasem), który pokaże, jak otworzyć zmysły, jak przestawić się z trybu zadaniowego na głęboko relaksacyjny. Pomagają w tym odpowiednie ćwiczenia.

Oto zasady, których warto się trzymać podczas kąpieli leśnej:

  • Nie spiesz się. Japończycy mówią o tempie 2 km/h, to naprawdę bardzo powolny marsz. Jeśli poczujesz zmęczenie, przysiądź i odpocznij. Nie pozwól, by coś oderwało cię od bycia „tu i teraz”. W tym celu zostaw telefon w domu albo włącz tryb samolotowy. Nie bierz aparatu fotograficznego.
  • Nie rozmawiaj o problemach. Jeśli idziesz w towarzystwie, milczcie albo rozmawiajcie o tym, co widzicie. Unikajcie rozmów o stresujących rzeczach. Obserwuj i nasłuchuj, co dzieje się dookoła: szum liści, śpiew ptaków.
  • Obudź zmysły. Zamknij na chwilę oczy i skup się na zapachu lasu, dźwiękach. Dotknij mchu, kory drzewa, trawy, liści. Zwykle robimy to koniuszkami palców, ale tym razem całą powierzchnią dłoni poczuj ich różną fakturę.

Kąpiel leśna – najważniejsze zasady

10 grudnia 2020